Hvordan kommer eleverne til skole

Årligt udsendes en skolevejsundersøgelse til alle kommunens skoler og deres elever for at høre blandt andet, hvordan de kommer til skole.

Hvert år i august-september gennemfører Herning Kommune en undersøgelse af skoleveje. Det sker som en del af projekterne Herning Cykler og Herning Trafiksikkerhedsby.

Undersøgelserne skal bruges til at finde ud af, hvordan det lige nu ser ud for cyklisterne i kommunen. F.eks. hvordan elever og ansatte kommer til skolerne og hvor de oplever problemer på vejene.

Det er derfor af stor betydning, at alle støtter op om skolevejsundersøgelserne. Jo flere besvarelser vi får, jo bedre bliver grundlaget for at løse problemerne og få flere til at cykle.

Alle skoler og skoleklasse får mulighed for at være med, og der bliver trukket lod om en præmie blandt de klasser, som deltager. Nedenfor kan du læse om de tidligere vindere.

Årets vinder af lodtrækningen mellem de klasser, som deltog i vores årlige skolevejsundersøgelse blev en af 8.klasserne fra Lundgårdskolen.

Klassens 20 elever har vundet en tur til Momhøje Naturcenter onsdag i uge 43, hvor der for alvor bliver sat fokus på cykling, hygge og frisk luft.

Følg med her på siden, hvor dagens oplevelser efterfølgende bliver beskrevet.

Årets vinder er fundet ved lodtrækningen mellem de klasser, som deltog i vores årlige skolevejsundersøgelse. Præmien gik til 6.b fra Haderup skole.

Klassens 15 elever vandt en tur til Momhøje Naturcenter onsdag i uge 43, hvor der for alvor blev sat fokus på cykling, hygge og frisk luft.

Nedenfor kan elevernes egne ord på dagen læses

En sjov dag med udfordringer

Turen var sjov og det var lidt svært, men det var en god dag. /Asger

Sjov tur og svær - det var en god dag. /Jack

Det var en sjov tur. Det var meget hyggeligt. Jeg lærte en masse og jeg var lidt bange i starten men så blev det meget sjovt. Det var en god tur og dag. /Nina

Jeg syntes turen var meget god, altså man fik lidt at spise ind i  mellem. Vi blev delt pige og drenge. Så var det ikke så svært for pigerne, når man var delt. Det var også godt at vi kun var en klasse - ellers havde vi været for mange. /Selina

Jeg syntes det var en god tur. Jeg kunne godt lide at vi skulle på en tur alene uden drengene. Dejligt at få varmen i hytten. Dejligt at man kunne få hjælp, det var svært og lidt grænseoverskridende. Men det var okay. /Pernille

Det var rigtigt sjovt, det var nogle gode cykler. Den lange tur var god og svær. Det var nogle gode øvelser. Det var sjovt at køre ned af bakken og op igen. /Line

Jeg syntes det var en sjov tur, men jeg syntes det var lidt skræmmende, at cykle på mountainbike. Hvis jeg skulle vælge ville jeg ikke gøre det igen. Det var godt at komme ind i varmen. /Lærke

Det var sjovt og hyggeligt, men også meget grænseoverskridende. Det var hyggeligt at komme ind i varmen og få lidt at spise. Det var noget godt mad. /Anna

Jeg syntes det var meget sjovt. Det var hyggeligt, selvom det var koldt. Jeg tør lidt mere angående cykler nu. Det var dejligt med lidt morgenmad, middagsmad og varm kakao. /Nanna

Det var meget fedt, at vi lærte hvordan man skal køre på mountainbike. Det var også fedt at vi skulle køre på banen, der var mange fede bakker, det var fedt. /Christoffer

Jeg syntes det var sjovt og vildt. Godt at vi ikke var så mange, dejligt at vi kunne komme ind i varmen. /Valdemar

Jeg syntes det var fint, jeg havde det sjovt og vi kan godt gøre det igen. /Tristan

Jeg syntes det var en rigtig fed tur, jeg lærte virkelig en masse. Det var fedt at komme ud at cykle i bakkerne. Det var en masse fede ting vi skulle prøve. /Tobias

Årets vinder blev fundet ved lodtrækningen mellem de klasser, som deltog i vores årlige skolevejsundersøgelse. Præmien gik til 5.klasse Højgårdskolen i Herning.

Klassens 32 elever og tre lærere vandt en tur til Momhøje Naturcenter torsdag d. 22.oktober 2015, hvor der for alvor blev sat fokus på cykling, hygge og frisk luft.

Nedenfor kan du læse tre af elevernes oplevelse af dagen.

1. På mountainbike tur Momhøj

Mig og min klasse var med  i en analyse. Vi var heldige og vinde konkurrencen. Vi blev hentet af en bus og blev kørt til Momhøj.

Da vi var kommet der ud stod der morgenmad til os. Da vi havde spist det gik vi ud til cyklerne.

Der var ikke cykler nok til alle så vi skulle finde en og dele cykel med. Vores instruktør som hed Micheal lærte os alt det vi skulle bruge Når vi skulle ud på den rigtige tur. Jeg fik hele tiden jord i munden.

Da vi havde lært det cyklede vi ud på en lille bakke som vi kørte op og ned ad. Da vi havde prøvet det viste Micheal os en lidt større rute som vi måtte køre imens de andre var ude og køre.

Efter ti min. kaldte Julius "vi skulle spise". Vi fik pølser og brød det smagte super godt.

Da det andet hold var kommet hjem skulle vi bytte cykler med vores makker vi stilede vi os op på en række jeg kørte lige bag ved Micheal han var rigtigt god til at køre. Der var nogen der væltede som jeg også gjorde der var nogle af dem der væltede der kørte ind i et træ. Det var lidt sjovt.

Da vi var færdige med at køre og vi kørte hjem i bussen tænkte jeg på at vi vinder konkurrencen igen næste år.

2. På tur til Momhøj

Vi var på tur fordi at vi vandt en konkurrence.

Da vi kom der ud skulle vi have morgenmad. Det var der ingen der havde forventet at vi fik.

Så skule vi til at lave teknikøvelser. Det var svært men vi fik alt mulige at vide.

Så kom det vi skulle ud køre. Det var sjovt fordi at man kunne køre op og ned og man falder. Jeg kom til at tage den sværeste bakke det var mega svært. Vi kørte først den hvide rute og så den sorte rute og så da vi kom hjem skulle vi have frokost.

Jeg spiste 3 pølser og 3 brød det smagte godt.

Der var en sort rute. Den var svær. Mikkel han styrtet det gjorde ondt tror jeg man måtte selv vælge om man ville have den hvide eller den sorte jeg valgte den sorte.

Det var rigtigt sjovt og vi hyggede os.

3. Momhøj

Tirsdag morgen fik vi at vide at vi har vundet i en konkurrence. Det var skolevejsanalyse. Der var ingen der viste at det var en konkurrence. Så vi alle skulle ud og køre på mountainbike. Jeg glædede mig helt vildt.

Klokken otte kom bussen. Alle sprang der ud. Sofia og jeg sad ved siden af hinanden. Vi snakkede næsten ikke om andet.

Der vi tråde ud af bussen kunne jeg se en masse mountainbike. De var blå hvide brune osv. Der kom en damen frem som førte os ind i et hus. Der var boller og varm kakao. Jeg syndes det var meget hyggeligt. Den varme kakao varmede godt i halsen.

Der kom en mand med cykel bukser ind. Han sagde at han hed Michal. Han skulle vise os noget om hvordan man cyklede på en mountainbike.

Vi skulle vælge en marker som en der var ca. lige så høj som en selv. Trine kom jeg sammen med. Det kunne ikke være en bedre marker. Vi skulle cykle over træstammer. Vi skulle øve hvordan man drejede. Det var [bib] svært.

Anja valgte ti som skulle med ud på en lang rute. Jeg blev heldigvis en af dem. Jeg satte mig på cyklen og cyklede af sted. Jeg kunne mærke at jeg blev mere og mere spændt. Vi kom pludselig til en bakke som vi skulle op af. Jeg kom lidt fortæt på Hjaltes dæk og væltede. Jeg væltede ned i Louise som kom op ved siden af mig. Louise væltede ned i en buske. Vi sad fast fordi Louise sad fast under cyklen. Og jeg sad fast imellem cyklerne. Heldigvis slog vi os ikke. Der vi cyklede videre tænkte jeg kun på det. Og kom til at grine en gang i mellem.

Der vi kom cyklende tilbage stod de andre klar. Fordi de ville da også ud på sport. Vi gav cyklerne videre. Der var pølser og brød klar til os. Jeg var helt mudret på benene. Eller jeg gider faktisk ikke sige alle de steder jeg var beskidt.

Alt i alt var det en FANTASTISK TUR. Jeg kunne ikke sige noget dårligt om den. Håber bare at vi komme der ud igen.

Årets vinder blev fundet ved lodtrækningen mellem de skoleklasser i Herning Kommune, som deltog i vores årlige skolevejsundersøgelse. Præmien gik til 3.A. fra Vildbjerg skole, der vandt en tur til Momhøje Naturcenter, hvor der for alvor blev sat fokus på cykling, hygge og frisk luft.

Hvad mente eleverne om dagen?

Da vi kom ud til Momhøje naturcenter så jeg alle mountainbikene der var mange vi fik en bolle da vi kom og et glas varm kakao. Jeg skulle dele cykel med en af drengene. De voksne var alle sammen rigtig søde. Michael lærte os en masse ting vi skulle køre op af en bakke det var lidt svært men jeg prøvede jeg skulle køre ned af en rigtig stor bakke men det gik. Jeg syntes det var sjovt at være på Momhøje naturcenter.

Camilla

Det var rigtigt sjovt fordi de lærte os nogen teknikker og hvordan man styrte den og vi lærte at styre gearene. Og vi cyklede på store bakker og ned af bakkerne.
Freja og Nikolaj

Vi syntes at det var sjovt fordi. Det var sjovt at lære nye teknikker. Fx at forbremseren sad i venstre side. Og bagbremseren sad i højre side. Og vi kørte på nogle store bakker. Og vi skulle også lære at holde balancen på mountainbikene.
Ida OG Christian

Det var meget sjovt fordi der hvor vi kørte var mudret og bakket og det var sjovt at lære alle de fede teknikker lære at skifte gear så hurtigt og køre på den svære bane til sidst. Det var også fedt at blive mudret til. Pølserne og brødet smagte mega godt.
Kasper

Det var nogle gode teknikker han lærte os og kører igennem baner. Og kører op og ned af bakker og op af humpler og prøve at køre på en mountainbike. Og vi fik noget godt mad.
Katrine og Caroline

Det var sjovt at være på Momhøje naturcenter og det var sjovt at cykle på mountainbike.
:-) Lasse

Det var sjovt at cykle i skoven og at lære hvordan man brugte cyklen F.X hvordan man bruger bremserne og gearene.
:-) Nikoline

9.B fra Sunds Skole deltog i den årlige skolevejsundersøgelse. De blev i udtrukket som vinderklasse og derfor belønnet med en hel dag på mountainbikecyklen i Momhøje Plantage.

Efterår - Mudder - Regn

Eleverne fra 9.B havde ikke de store forventninger til dagen på mountainbike. "Vi ved slet ikke, hvor vi skal hen, eller hvad der skal ske," fortæller en af pigerne, da de ankommer til plantagen. 9.B fra Sunds Skole havde en hel dag på mountainbike foran dem.

Herning Cykler havde i forbindelse med den årlige skolevejsundersøgelse udlovet en præmie til en heldig klasse. Den heldige vinderklasse blev 9.B fra Sunds Skole. Præmien var en tur på mountainbike i Momhøje Plantage. Klassen ankom i bus til plantagen torsdag den 24. oktober 2013. Her startede dagen med boller og varm kakao.

Efter morgenmaden stod mountainbikeinstruktør Michael Bremer klar med 20 cykler og en masse mountainbikeøvelser til klassen.

Cykelundervisning

Inden turen i skoven skulle 9.B lære at cykle. De lærte blandt andet at bruge bremserne, at dreje på styret og at se fremad.

"Det lyder banalt, men det lærer jer at styre cyklen på en mere kontrolleret måde. I får samtidig en forståelse for, hvordan cyklen reagerer på det, som I gør," fortalte Michael Bremer inden han slap eleverne løs på mountainbikebanen.

Der var bred enighed om, at det havde været en sjov og anderledes dag. "Jeg havde ikke regnet med, at det var så udfordrende. Det var godt, at vi havde fået nogle tekniske færdigheder på plads inden vi kom ud på den store bane," fortalte Isaiah på 15 år.

For mange af pigerne havde det været en udfordring at kaste sig ud i de mudrede bakker. Men efter et par ture med hjælp fra Michael Bremer kastede de fleste sig ud i det alligevel, og det endte med, at mange af både drengene og pigerne havde fået flyttet grænser.

"I starten turde vi ikke engang de små bakker selv. Til sidst tog vi dem alle. Både op og ned," fortale flere af pigerne inden de igen tog mod skolen.

I forbindelse med projekterne Herning Cykler og Herning Trafiksikkerhedsby udsendte Herning Cykler i september en skolevejsundersøgelse til samtlige skoler/skoleklasser i kommunen. Imellem de klasser som deltog i skolevejsundersøgelsen, blev der trukket lod om en klassepræmie.

6. B fra Hammerum skole vandt lodtrækningen og gevinsten var en MTB cykeltur i Sørvad Plantage torsdag 25.oktober 2012.

Cykelhandleren i Sørvad stillede med 30 splinternye mountainbikes og en midlertidig etableret MTB-bane i plantagen.

20 elever og deres matematiklærer blev hentet i bus på skolen kl. 8.00 og kørt til Sørvad, hvor de blev budt velkommen i Fiskerhuset med grovboller og varm kakao.

Derefter gik det i samlet flok op til cykelhandleren, hvor elever, lærere og repræsentanter fra Herning Cykler alle fik en cykel, som blev tilpasset den enkelte.

Bremser, gear og saddelhøjder blev teste på vej op til plantagen, hvor den midlertidige etablerede moutainbikebane skulle prøves af.

Efter et par ture eller tre rundt på banen, blev alle kaldt sammen og et lille posteløb med fire hold-/samarbejdsposter blev gennemført, mens frokosten, som bestod af krondyrpølser fra Jyndevad Dyrehave og fladbrød på grill, blev tilberedt.

Efter frokost var der lige tid til et par ture mere på den ca. 4 km lange MTB-bane, før turen sluttede kl. 13.30 ved cykelhandleren som stod klar med en gave til hver af børnene.

• Skolevej2016_Haderup skole (0094)
  • Skolevej2016_Haderup skole (2)
  • Skolevej2016_Haderup skole (29)