Kibæk skole har sammen med projektmedarbejdere fra Herning
Kommune udpeget steder på og omkring skolen, hvor der var behov for
at foretage fysiske forandringer for at forbedre trafiksikkerheden.
Dette arbejde førte til konkret handling.
Kys og Kør
Det centrale ved ændringerne på Kibæk Skole var at få bilerne
væk fra skolegården. Derved blev der mindre kaos ved skolen og mere
trygt for de gående og cyklende elever.
Konceptet "Kys og Kør" blev indført. Forældrene kan nu
holde ind til siden på Velhustedvej, kysse deres børn farvel
og køre videre. Børnene går så selv det sidste stykke til
skole.
Dynamiske hastighedstavler
Et andet tiltag på Kibæk Skole var de dynamiske
hastighedstavler uden for skolen. Lyset og dynamikken i
hastighedstavlerne får folk til at sænke farten
betydeligt.
Skolen har arbejdet med forskellige tiltag, hvor elever har
været inddraget:
I august 2012 blev der afholdt cykelevent for elever, hvor
bl.a. Allan Morgensen fra Kibæk fortalte om glæden ved at
cykle og vigtigheden af at bruge cykelhjelm.
Der blev nedsat en gruppe, der havde til opgave at lave en
spørge- skemaundersøgelse til forældrene. Der blev spurgt om
trafikforhold i forbindelse med skolen samt hjemmenes generelle
holdning og adfærd i forhold til det at cykle. Arbejdet blev
koordineret med den skolevejs- undersøgelse, som Herning
Cykler lavede.
Skolens færdselskontaktlærer havde på et PR-møde givet et oplæg
for at støtte lærerne i, at færdsel bliver et tema på alle
klassetrin.
Der er på mellemtrinet stillet en entreprenørskabsopgave
til en klasse, der skulle kortlægge trafikmønstret omkring Kibæk
Skole.
Kibæk Skole udarbejdede sammen med projektmedarbejdere fra
Herning Kommune en trafikpolitik, som blev færdig i foråret
2012.
Indvielse
Projektet ved Kibæk Skole blev indviet mandag den 19.
august 2013. Skolelederen, repræsentanter
fra skolebestyrelsen, forældre og projektmedarbejdere stod
klar til at hjælpe resten på rette vej. Her blev uddelt
morgenbrød sammen med en folder, hvori de nye trafikregler var
beskrevet.
Med dette projekt er trafikforholdene ved skolen blevet meget
forbedret, hvilket har skabt mulighed for, at flere børn måske
vælger enten at cykle eller gå til skole.
1. Parkering
Pladsen bag hallen (1) er stribet op til brug for lærere og
forældre. Bilerne kommer således ud af den centrale skolegård (4),
og der bliver mere plads til leg og læring, og risikoen for
påkørsler mindskes.
2. Vendepladsen
Biler og busser kan vende om på vendepladsen uden at skabe
kaos.
3. Tidsbegrænset kørsel i ydre skolegård
Skiltning med indkørsel forbudt for biler i tidsrummet
7.30-8.15. Lærere undtaget.
4. Lukning af skolegård
Afspærring ind til den centrale skolegård. Al indkørsel forbudt
så gården bliver et tryggere og sjovere sted at lege for
børnene.
6. Busstop og ny sti
På Velhustedvej er der lavet et nyt busstop og en ny sti gennem
skoven direkte ind til skolegården.
Området foran den nye idrætshal fungerer som vendeplads for
skolebusser og biler (2).
7. Kys og Kør
Al afsætning af børn med bil skal ske i et nyt "kys og
kør"-område langs Velhustedvej, hvor det er muligt at køre ind og
sætte af og hurtigt ud igen. De eksisterende p-pladser i den ydre
skolegård bevares, men kan ikke benyttes i tidsrummet 7.30-8.15
(3).
8. Trafiksikkerhed i kryds
Krydset Velhustedvej og Møllegaardsvej har fået ny belysning og
er blevet stribet op igen (9).
9. Dynamisk hastighedsbegrænsning
Nye digitale variable tavler til hastighedsdæmpning (40
km/t).

Event om fornøjelsen ved at bruge sin cykel, vigtigheden af at
bruge cykelhjelm og at kende færdselsreglerne.
Fredag 31. august 2012 havde afdelingerne A (indskolingen), B
(mellemtrinnet) og C (udskolingen) på Kibæk skole besøg
af Allan Mogensen fra Kibæk og landbetjent Keld Dalby.
Allan Mogensen fortalte om fornøjelsen ved at bruge sin cykel,
men også om vigtigheden af at bruge cykelhjelm. Han viste
selvportrætter efter et alvorligt styrt på sin cykel. Det gjorde et
stort indtryk på specielt de yngste elever.
Landbetjent Keld Dalby fortalte om færdselsregler og farlige
situationer for cyklister i trafikken. Han gennemgik, hvad loven
siger om en lovlig cykel, og fortalte om det forfærdelige arbejde
at skulle meddele forældre, at deres barn er kommet til skade i
trafikken .....eller endnu værre ....er blevet dræbt i
trafikken.
Efter arrangementet fik alle elever udleveret et refleksbånd med
indbyggede diodelamper, der ved aktivering blinker rødt.
Alle skoler i Herning Kommune var inviteret til at høre om
ambassadørskolens erfaringer med projektet.
De nye trafikregler er generelt blevet taget godt imod på Kibæk
Skole. Forældrenes adfærd blev ændret allerede fra første dag, hvor
de enten satte børnene af ved "kys og kør"-området eller kørte
børnene ned til parkerings- pladserne. Trafikken var derved væk fra
skolegården med det samme.
"Forældrene overholder, at der er lukket for trafik i skolegården
fra kl. 07.30-08.15. De har taget rigtig godt imod de nye trafikale
forhold," fortæller skoleleder Erling Lund Olesen på skolemødet den
25. september 2013.
Skolebestyrelsen har før projektet talt om trafikken omkring
skolen. "Vi så et kaotisk billede omkring skolen i morgentrafikken
og slog derfor til, da Herning Cykler kontaktede os i forbindelse
med projektet," siger Erling Lund Olesen.
På Kibæk Skole er de begejstrede over det nye billede omkring
skolen. "Det er en fornøjelse at komme forbi i den tid, hvor
børnene møder i skole. Trafikken glider meget lettere nu," siger
Erling Lund Olesen.
Der er talt gående, cyklende, skolebusbørn og biltrafik.
På Kibæk skole var et målene at mindske
bilkaoset ved skolen om morgen. Det er lykkedes. Antallet af
elever, der bliver kørt til skole, er faldet fra 157 til 128.
Trafiktællinger viser, at andelen er elever,
der cykler til skole, er steget fra 37 % til 49 %. Så rundt regnet
halvdelen af eleverne cykler efter ændringer er lavet. Tilsvarende
er andelen af cykelende elever, der bruger cykelhjelm, også steget
fra 16 % til 30 %.