Flere år før projektet blev igangsat havde skolebestyrelsen ved
Vinding Skole drøftet, hvordan sikkerheden på vejen til og fra
skole kunne forbedres. Sammen med Politiet og Vej og Trafik,
Herning Kommune blev der i foråret 2012 igangsat
et trafikprojekt i skolens 8. klasser, hvor en række ideer
blev belyst.
I samarbejde med skolen besluttede projektmedarbejderne fra
Herning Kommune herefter, hvilke ændringer der skulle ske. Det blev
besluttet med inspiration fra 8. klassernes trafikprojekt. Skolen
udarbejdede samtidig en trafikpolitik sammen med
projektmedarbejderne.
For at gøre det sikkert at fragte sig til skole, blev der
bl.a. indført:
Ny cykelbane
For at få flere elever til at cykle til skole er der anlagt en
cykelbane, så det er sikkert at komme frem for alle.
Cykelbanen skal fremme cyklismen og dermed få flere biler væk
fra området omkring skolen.
40 km/t
Området omkring skolen er en 40 km/t zone. Det skal skabe en
større tryghed for de gående og cyklende elever. For at få
bilerne til at holde farten er der etableret to bump på
Vognstrupvej.
Kys og Kør
Der er etableret et "Kys og Kør"-område. Ideen er, at al
afsætning af børn skal foregå på denne strækning. Kys dit
barn farvel i bilen og kør videre ad Vognstrupvej, lyder
budskabet. For enden af Vognstrupvej er der mulighed for
en sikker vending på p-pladsen ved stadion. Det skaber mindre
kaos og større tryghed.
Indvielse
Skole blev indviet fredag den 24. august 2012, hvor skolen
fyldte 50 år. Der blev uddelt en pose med morgenbrød og en
folder til alle de forældre, som kom for at aflevere deres
børn. Samtidig blev de mindet om, hvorledes trafikafviklingen
skal ske i fremtiden, og hvor der fremover ikke kan parkeres.
Skoleelever fra 8. årgang på Vinding Skole gennemførte i foråret
2012 et forløb med udfordringer om færdselsproblematik i forhold
til skolevejen ved Vinding Skole. Arbejdet blev udført med Herning
Kommune som samarbejdspartner. Fokus var holdninger og adfærd.
Færdselsprojektet
Opgaveløsninger
Med dette projekt er trafikforholdene ved skolen blevet meget
forbedret, hvilket har skabt mulighed for, at flere børn måske
vælger enten at cykle eller gå til skole.
1. Bump
Hele zonen omkring skolen er en 40 km/t zone med to bump på
Vognstrupvej, som bilerne skal køre henover, når der er modkørende,
men ellers har mulighed for at køre uden om.
2. Afsætning
Al afsætning af børn med bil skal foregå på Vognstrupvej.
Fortovet er blevet forlænget ud for skolen, og bruges til
afsætning. Når barnet er sat af, køres der ud af Vognstrupvej og
ned af den nye asfaltrampe til P-pladsen på Stadion, og således er
der foretaget en sikker vending.
3. Ensretning
Skolegade er blevet ensrettet fra Skolegade op mod
Vognstrupvej.
4. Cykelbane
Der er anlagt en cykelbane langs Skolegade, så det er sikkert at
ankomme om morgenen på cykel.
5. Standsning forbudt
For at skabe plads til cykelbane og bus på Skolegade er der
standsning forbudt, når eleverne møder og skal hjem på
Skolegade.

Alle skoler i Herning Kommune var inviteret til at høre om
ambassadørskolens erfaringer med projektet.
På Vinding Skole oplevede de tidligere kaos i morgentrafikken. Nu
er bilerne blevet adskilt fra den øvrige trafik, og det er blevet
mere sikkert at færdes i skolens gård.
"Vores SFO har i dag afholdt sæbekasseløb. 173 sæbekassebiler
drønede rundt i skolegården. Sådan var biltrafikken hver dag
tidligere," fortæller skoleleder Erik Kristensen på skolemødet den
25. september 2013.
Der er sket en række positive forbedringer på Vinding Skole i
forbindelse med projektet. "At få lavet trafikpolitikken var et
godt skridt til at komme i gang med de trafikale forbedringer,"
siger Erik Kristensen.
Efter projektets afslutning har de på Vinding Skole oplevet
andre trafikale problemer. Der er dermed mulighed for flere
trafikale forbedringer omkring skolen. De ønsker bl.a., at
busslusen bliver åbnet for parkering til SFO'en, når sidste bus har
været der. Samtidig ønsker Vinding Skole mere skiltning
omkring skolen.
Der er talt gående, cyklende, skolebusbørn og biltrafik.
På Vinding Skole var et af målene med projektet at få forældrene
til at sætte deres børn af på strækningen på Vognstrupvej og køre
videre der fra. Det er lykkedes. Trafiktællinger viser, at 94 % af
standsningerne i bil foran skolen sker på netop den strækning.
Samtidig er der færre parkerede biler omkring skolen.
Antallet af parkerede cykler på skolen er faldet fra 125-110
stk. Andelen af elever, der bliver kørt i skole, er cirka det samme
som før projektet. Men antallet af elever, der tager bussen til
skole er steget. Før projektet var det 20 % af skolens elever, mens
det efter projektet er 30 %, som vælger bussen.